M Àngels Sempere, tècnica de l’Agència de Promoció del Valencià de l’Ajuntament de Santa Pola (Aviva Santa Pola), explica esta retrospectiva de treballs, promocions i accions orientades a la difusió de la nostra llengua.
Santa Pola, L’Oficina Aviva, dedicada a la promoció de l’ús del valencià, celebra el seu vint aniversari amb l’exposició Val20, la qual pot gaudir-se a la sala d’exposicions del Castell-Fortalesa fins al pròxim 15 de febrer. On es mostra l’evolució, el recorregut al llarg de tot este període i la gran labor realitzada per a la posada en valor i ús de la nostra llengua.
El que s’oferix és una mostra dels materials que s’han editat durant aquesta anys i, tan sols hi ha algunselements creats ex profeso per a l’ocasió, amb l’objectiu de dotar d’una major visibilitat a les campanyes.
Tres són les línies d’actuació sobre les quals treballa Aviva, segons explicava M Àngels Sempere, com a tècnica. Una Interna, de traducció i normativització documental; una altra d’Assessorament, tant al públic com de manera interna a l’Ajuntament (informar sobre cursos per al perfeccionament de la llengua, certificats oficials, etc); i la tercera són les Campanyes, orientades a la promoció i l’ús del valencià. Tot amb l’objectiu de difondre tant la nostra llengua com la nostra cultura.
L’objectiu fonamental al llarg de tot este temps d’activitat, que es remunta a agost de 2003, és realitzar accions específiques en diversos sectors com són el comercial o l’educatiu, així com a nivell intern i en col·laboració amb altres associacions locals o a nivell de Comunitat Valenciana.
Ordre temàtic
Els materials exposats no s’agrupen de manera cronològica, sinó per eixos temàtics, “amb l’objectiu d’oferir al visitant una major claredat. Per exemple, en matèria de comerç, podran contemplar els diferents cartells de rebaixes, que s’han realitzat de forma inintrrumpida durant més de quinze anys”, explicava Sempere. Afegia que a estes s’afigen les que giren al voltant del món de la Festes, Nadal, Festes Patronals i Pasqua, “entre les quals podem destacar, com no podria ser d’una altra manera, el cartutx, les mones i les fogassetes”.
Les publicacions són una altra part important de la mostra, “on es pot comprovar l’evolució de l’Oficina Aviva. Les primeres se centren en la promoció de la cultura de la nostra localitat i, les més recents, en l’edició de jocs de cartes o còmics il·lustrats, o l’edició d’un sainet local”, detallava M Àngels.
La cartelleria recollida oferix al visitant un ampli repàs de les activitats: exposicions, cicles de conferències, visites guiades, assessorament als centres educatius, etc.
Aviva: des de 2003
L’Agència de Promoció del Valencià, com a tal, arranca l’any 2003, “però és producte d’un llarg procés, remuntant-nos a l’any 1983, on hi havia una persona a l’Ajuntament dedicada a les labors de traducció. En 1988, es crea la plaça, amb funcions d’administració i biblioteca, i traducció. En 2001, ix la plaça de professora-traductora”.
L’any 1992, el Consistori, per unanimitat, aprova en Ple el Pla de Normalització Lingüística, “a partir d’ací, en 2003 creem l’oficina de promoció, que ha treballat amb altres oficines de promició d’altres ajuntaments, amb l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, amb Conselleria... una línia de treball que es plasma, en 2010 amb Aviva Santa Pola”.
El futur
Val20 no pretén ser un punt i final, sinó una mostra dels seus objectius, “volem que la ciutadania sàpia què és el que fem i el que oferim. És un punt de partida de cara a un futur, on el treball en xarxes socials i en positiu és clau”, assegura Sempere.